Giorgio Grossi

Beteendevetare, leg. psykoterapeut och docent i medicinsk psykologi

Om mig

Jag är beteendevetare och docent i medicinsk psykologi med examen från Psykologiska institutionen, Stockholms universitet. Jag har en bakgrund som forskare och disputerade 1999 på en doktorsavhandling om stress bland arbetslösa. Därefter började jag arbeta som forskare i projektet Stressmottagningen som startades år 2000, vid dåvarande Institut för Psykosocial Medicin. Jag blev alltmer intresserad av att arbeta kliniskt och har därför vidareutbildat mig till legitimerad psykoterapeut med kognitiv beteendeterapi (KBT) som specialinriktning, dels i Uppsala, dels vid Karolinska Institutet, där jag också är docent.

Jag är även författare till flera böcker, inklusive Hantera din stress med kognitiv beteendeterapi (Viva förlag, 2008) som nu finns i pocket samt min senaste bok Vägen ur utmattningssyndrom (tillsammans med Kerstin Jeding, NoK, 2018).

Jag är kliniskt verksam vid Stressmottagningen i Stockholm men praktiserar även privat och erbjuder bland annat:

Psykoterapi för stress, utmattning, depressioner, ångest och beroendeproblematik

Utbildningar och föreläsningar om KBT/ACT, stresshantering för företag och organisationer

Individuellt samtalsstöd för personer som följer kursen Hantera din stress (i samarbete med Brillbee och SvD)

På gång

Ny bok: Vägen ur utmattningssyndrom

Boken om utmattningssyndrom har jag skrivit tillsammans med Kerstin Jeding som är fil. dr i psykologi och legitimerad psykolog. Kerstin och jag har arbetat tillsammans i många år och leder bland annat behandlingsgrupper tillsammans på Stressmottagningen. Allt vi lärt oss från vår yrkesutbildning, vår forskning, våra kollegor och allra mest från våra patienter har vi försökt koka ner till en självhjälpsbok som vi hoppas ska vara lätt att följa för någon som känner igen sig i diagnosen utmattningssyndrom.

Först beskriver vi vad som är stress och vad som är utmattningssyndrom. Sedan delar vi upp våra verktyg i tre steg du kan följa:

Sluta springa –––– Återhämta dig –––– Hitta balansen

Vår förhoppning är att någon som känner igen sig i utmattningssyndrom snabbt ska få god hjälp genom att ta del av vår bok. Vi hoppas också att kollegor runtom i landet får avlastning genom att få ett färdigt behandlingsupplägg för utmattade patienter.

Boken finns på bibliotek eller köp den i bokhandeln och hos internetbokhandlarna Bokus och Adlibris.

Onlinekurs: Hantera din stress

Jag medverkar i onlinekursen Hantera din stress, i samarbete med företaget Brillbee och Svenska Dagbladet. Kursen är till för dig som upplever att stressen har tagit för stor plats i ditt liv och som vill ha hjälp med att sortera ut vad som egentligen är viktigt för dig – och som på ett enkelt och tillgängligt sätt vill lära dig tekniker som gör att du kan leva ett mer harmoniskt liv.

Observera att kursen är främst av förebyggande karaktär. Om du lider av allvarliga stressymtom bör du i första hand söka professionell hjälp.

Du lär dig bland annat:

  • Vad stress egentligen är
  • Hur du bör förhålla dig till tankar och känslor som utlöser din stress
  • Kartlägga vad som är viktigt i just ditt liv
  • Lära dig metoder från KBT/ACT för att bättre hantera stressen i ditt liv.

Du behöver:

  • Det enda du behöver är att unna dig tid att genomföra kursen som motsvarar ca 3 timmar plus tid för egna övningar.

 

Böcker

Författarprofil hos Natur & Kultur   |   Författarprofil hos Bonnier Fakta

Vägen ur utmattningssyndrom

Tillsammans med Kerstin Jeding, Natur & Kultur, 2018

Hantera din stress med kognitiv beteendeterapi

Bonnier Fakta, 2018 & Viva förlag, 2008

I balans

Bonnier Fakta, 2004

Kontakt